Met de op handen zijn de fusie van twee grote webportalen, Revolution Health en Everyday Health, ontstond de discussie over de werkelijke toegevoegde waarde van online health2.0-toepassingen.

De mogelijke kansen liggen op velerlei gebieden, waaronder de communicatie. Zorgaanbieders zouden zich veel meer dan ze nu lijken te doen, moeten verdiepen in Health 2.0. Patiënten en hun familie zoeken hun informatie over ziektes en de behandeling daarvan steeds vaker op internet, stellen soms zelfs hun eigen diagnose, shoppen rond om de beste behandelaar te vinden.

De ervaringen van collega-patiënten is doorgaans veel toegankelijker, herkenbaarder en misschien zelfs vollediger dan de informatie die zorgprofessionals ter beschikking stellen. En ja, in die lekeninformatie kunnen fouten of vervormingen zitten, maar het grootste gedeelte van de user generated content is niet foutief en sluit beter aan bij wat de patiënt precies zoekt. Zorgverleners kunnen zich nog veel meer verdiepen in de exacte informatiebehoefte van hun patiënten, zodat zij de aansluiting met die patiënt krijgen én houden. Ook de keuze voor een zorgverlener laat de zorgconsument tenslotte veelal mede bepalen door het web.

Als je zorgverleners vraagt wat hun grootste uitdaging is, hoor je meestal ‘kwalitatief goede zorg leveren waarbij de patiënt centraal staat.’ Ja…. dus? Compleet loze opmerking, schot voor open doel en dan toch nog nét missen. Als die patiënt centraal moet staan, zoek hem dan op. Zorg dat hij precies die informatie die hij nu bij de ervaringsdeskundigen haalt, bij jou haalt: én de medisch-inhoudelijke kant van zijn ziekte én de mogelijkheid om (bijvoorbeeld via communities) zijn ervaringen uit te wisselen. Breng alles samen onder de vlag van de zorginstelling en filter de foutieve informatie eruit: dan pas lever je kwalitatief goede zorg, waarbij de patiënt centraal staat én bindt je die patiënt aan jouw zorginstelling. Eerst luisteren en dan snel doen!

Zie voor meer info FrankWatching