Ik was vanmiddag bij de Communicatiekring Nijmegen om alles te leren over de meerwaarde van sportsponsoring én om mijn collega’s in het communicatievak te ontmoeten.

Bob van Oosterhout van Triple Double Sportmarketing gaf een bevlogen presentatie over de mogelijkheden die er zijn om met sport een toegevoegde waarde te genereren voor een bedrijf. Of het nou gaat om het creëeren van imago,  het bewerkstelligen van medewerkerstrots, of je doel nu arbeidsmarktcommunicatie is of het opdrijven van de ‘harde verkoop’: sport helpt.

Zo wilde uitvaartverzekeraar Dela af van het sombere imago: dood, eng, herfst…. Ze kozen een manier die niet direct voor de hand ligt: sport. Dela ondersteunt tegenwoordig de frisse, gezonde, blonde volleybalmeiden die naar de Olympische Spelen gingen. Waarom? Om het contrast, dat ik hierboven eigenlijk al schetste. En waarom koos Dela uitgerekend voor deze sport en uitgerekend voor vrouwen? Dela staat voor ‘voor elkaar’. De link naar een teamsport is dan snel gelegd: voor elkaar en met elkaar.

Als je sponsort geef je een financiële injectie waar je wat voor terug wil krijgen. Hoe actiever je bent, hoe meer je terug krijgt voor je centen: activatie is het toverwoord. Zorg dus dat de ‘gesponsorde’ op alle mogelijke manieren (wel toepasselijk en positief natuurlijk) in de schijnwerpers komt te staan. Organiseer events, creëer ze zelf. Zorg dat je je prikkel overbrengt naar de markt.

Natuurlijk bleek een middag te kort: binnenkort mag iedereen die meer wil weten nog een keer met Bob om tafel. Wordt dus vervolgd.