Het enthousiasme van een vrouw van dertien met een portemonnee vol met kledinggeld is niet te evenaren. Floor verlaat het pand dan ook in opperbeste stemming: op naar de hippe Nijmeegse middenstand! Een kleine twee uur later kwettert haar stem de tussenstand door via de mobiele lijn: “Ik heb een supervette, legergroene Chinobroek (huh?) gekocht bij Le Ballon. Hij is zo gaaf!”

Als ze later de oprit op komt rijden, rollen er enorme tranen over haar wangen. Floor huilt ‘dik’: de zeldzame keren dat er gehuild wordt, produceert ze uitzonderlijk grote druppels. Maar dat ter zijde.

Met dichtgeknepen, hikkend strotje vertelt ze dat ze haar benen wat rust had gegund na de oeverloze tocht door het zonnige centrum. Op een bankje bij de fietsenstalling aan het Keizer Karelplein: gezellig met haar broer, de aankoop aan haar voeten. Om vervolgens de tocht huiswaarts te aanvaarden. En inderdaad: zonder medeneming van de tas. Paniek!

Een in de stad achtergebleven vriend trof bij het bankje alleen nog een lege plek. Ik heb onmiddellijk met Le Ballon gebeld, om half acht op donderdagavond: spitsuur! Maar het meisje dat mijn telefoontje beantwoordde nam alle tijd. Ze zocht het etiketnummer op van de specifieke aankoop, lichtte haar collega’s in, zal een mailtje versturen naar andere vestigingen en vertelde me wat ze wél en niet kan doen als iemand de broek komt ‘ruilen’. Meisje had net zo goed kunnen zeggen dat ze hier ‘echt geen tijd voor had’ en me met het kluitje het riet kunnen insturen. Deed ze niet. En dat is dan het voordeel dat ieder nadeel schijnt te hebben: er zijn nog steeds genoeg mensen op de wereld die je willen helpen. Dat merkten we ook aan al die onbekenden die mijn twitterbericht retweeten. Alle zeilen werden bijgezet, in Nijmegen en ver daar buiten.

En vanmorgen, nog steeds vol vertrouwen dat de eerlijke vinder zich zou melden, krijg ik een telefoontje van Maaike, het winkelmeisje van gisteren. Of ik de tweet van haar baas al heb gezien? Le Ballon biedt Floor een gloednieuwe broek aan. Hij hangt apart, kan ze zo op komen halen. Mijn mond valt open, en gaat voorlopig niet meer dicht.

De eerlijke vinder is nog steeds van harte welkom, want dan kunnen wij Le Ballon schadeloos stellen voor dit staaltje ultieme klantgerichtheid!